Museers drømme skal skaleres – ind i det 21. århundrede

| 0 comments

Museer er skabt som platforme for viden, engagement og aktivitet omkring kulturarv. Men når vi forestiller os, hvad vi kan og hvor meget vi kan, så tænker vi stadig, som vi ville have gjort i sidste århundrede. Vi drømmer det 20. århundredes drømme for opfyldelsen af de missioner, som vores institutioner har.

Dét var en del af de pointer, som Michael Edson, der er Director of Web and New Media Strategy på Smithsonian Institution lagde op til, på et møde for Nationalmuseets digitale team samt museets enhedsledere. De tre temaer Scope, Scale og Speed er væsentlige områder, hvor samfundet har ændret sig afgørende i de seneste år.  Gennem brug af digitale arbejdsformer og værktøjer kan vi udføre opgaver, der havde virket helt urealistiske for blot 30 år siden. Fx at skabe en publikation med mange tusinde redaktører. Et projekt, der havde nærmet sig galmandsværk i 1983 – men er en realitet på Wikipedia i dag.

Hvilken betydning har “Age of Scale” for museer og andre kulturavsinstitutioner? Hvor store og betydningsfulde mål tør vi sætte for vores virksomhed, hvis vi skal drømme i overensstemmelse med de muligheder som nutiden – og ikke mindst fremtiden – giver?

Skriv et svar

Required fields are marked *.